ارتيم ندوزوم Erythema nodosma
9/24/2008 8:06:28 AM

تورمهاي (ندولهاي) براق، حساس،‌ قرمز يا بنفش رنگ هستند كه معمولاً بر روي ساقها به وجود مي‌آيند.

سن

بيشتر از همه در بالغين جوان ديده ميشود.

جنس

در زنان شايعتر است.

ژنتيك، نحوه زندگي

عوامل خطر مهمي محسوب نميشوند. اختلالات زيادي ممكن است منجر به ايجاد ارتيم ندوزوم گردند كه در آن، تورمهاي حساس به رنگ قرمز يا بنفش معمولاً بر روي ساقها ظاهر ميشوند. ارتيم ندوزوم بيشتر از همه در بالغين جوان ديده ميشود، به ويژه در خانمها. اين وضعيت ممكن است با بيماريهاي طولاني مدتي همچون سل و بيماريهاي التهابي مثل ساركوئيدوز (Sarcoidosis) در ارتباط باشد. همچنين احتمال دارد در اثر واكنش به داروها به ويژه بعضي از انواع آنتي بيوتيكها به وجود آيد. در كودكان، اين حالت اغلب همراه با گلودرد به دليل عفونت استرپتوكوكي، ميباشد. در بعضي موارد هيچ علت واضحي وجود ندارد.

علايم بيماري

در بسياري از موارد، ارتيم ندوزوم همراه با درد مفاصل و عضلات و تب ميباشد. ندولها معمولاً بر روي ساقها و با شيوع كمتر بر روي ساعدها ظاهر مي‌گردند. اين ندولها به صورت زير هستند: - براق و قرمز روشن يا بنفش - در كل بين يك تا 15 سانتي‌متر قطر دارند - بسيار دردناك و حساسند ندولها در عرض چند هفته كم رنگ شده، ممكن است شبيه خونمردگي به نظر آيند.

كارهايي كه بايد انجام شوند

تشخيص براساس علايم و حضور ندولها صورت مي‌گيرد. هيچ درمان اختصاصي وجود ندارد، اما پزشك ممكن است توصيه كند كه تا زمان فروكش كردن ندولها در بستر استراحت كرده و پاها را بالا بگيريد. همچنين جهت كاهش تورم پزشك ممكن است داروهاي ضد التهابي غيراستروئيدي (NSAID) و گاهي كورتيكواستروئيد خوراكي تجويز كند. به علاوه احتمال دارد دستور انجام آزمايشات خوني و يك راديوگرافي قفسه سينه، جهت بررسي از نظر وجود يك بيماري زمينه‌اي را بدهد. بيشتر افراد مبتلا در عرض 4 تا 8 هفته بهبود مي‌يابند. با اين وجود در يك نفر از هر 5 فرد مبتلا، ارتيم ندوزوم عود مي‌كند



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services