سرطان سلول سنگفرشي Squamous cell carcinoma
9/24/2008 12:39:55 PM

يك سرطان پوستي است كه معمولاً صورت را درگير مي‌كند، اما مي‌تواند به قسمتهاي ديگر بدن انتشار يابد.

سن

اصولاً افراد بالاي 60 سال را مبتلا مي‌سازد.

جنس

در مردان شايعتر است.

ژنتيك

مردم با پوست روشن در معرض خطر بيشتري هستند.

نحوه زندگي

تماس با نور خورشيد، استفاده از تختهاي آفتابي و كاركردن با مواد روغني و قطران، عوامل خطر محسوب مي‌گردند. سرطان سلول سنگفرشي نوع شايعي از سرطان پوست است كه معمولاً قسمتهايي كه در معرض تابش نور خورشيد بوده‌اند را درگير مي‌كند، اما ممكن است در قسمتهاي ديگر بدن هم مثل نواحي تناسلي، به وجود آيد. اين نوع از سرطان قادر است در سراسر بدن پخش شود و به همين دليل تشخيص و درمان زودرس بيماري ضروري است.

علل بيماري

سرطان سلول سنگفرشي در قسمتهايي ايجاد ميشود كه براي سالهاي متمادي، دائماً در معرض تابش نور آفتاب بوده‌اند. گاهي اوقات، اين شكل از سرطان پوست ممكن است از توده‌هاي پوسته دهنده‌اي به نام كراتوز آفتابي به وجود آيد. اين بيماري در مردان مسنتر از 60 سال با پوست روشن، شايعتر است. افرادي كه با قطرانها و روغنهاي صنعتي سرو كار دارند، در معرض خطر بيشتري از نظر پيدايش سرطان سلول سنگفرشي هستند، اما همين افراد در صورتيكه مسائل ايمني را به دقت رعايت كنند، ميزان خطر فرقي با افراد عادي نمي‌كند. با اجتناب از تماس طولاني مدت با نور خورشيد ميتوان از بيشتر سرطانهاي سلول سنگفرشي جلوگيري نمود. اگر اين كار برايتان مقدور نباشد بايد در حفاظت از پوستتان نهايت دقت را به كار بريد، به عنوان مثال زمانيكه بيرون از خانه هستيد از ضدآفتاب استفاده كرده و كلاه بگذاريد.

علايم بيماري

سرطان سلول سنگفرشي به صورت يك ناحيه ضخيم شده و پوسته دهنده شروع مي‌گردد آنگاه ضايعه به صورت زير پيشرفت مي‌كند: - يك توده سخت، بدون درد و به تدريج بزرگ شونده كه داراي يك حاشيه نامنظم با رنگ قرمز تا قرمز متمايل به قهوه‌اي ميباشد. - متعاقباً يك زخم عودكننده كه بهبود نمي‌يابد، به وجود مي‌آيد. اگر در هر قسمت از بدنتان دچار يك توده پوستي بزرگ شونده يا زخمي كه بهبود نمي‌يابد، شديد، در اولين فرصت ممكن با پزشكتان مشورت كنيد.

كارهايي كه بايد انجام شوند

اگر پزشك مشكوك به سرطان سلول سنگفرشي شود، ممكن است ترتيب انجام يك نمونه‌برداري پوستي را بدهد كه در آن قطعه كوچكي از بافت تحت بي‌حسي موضعي برداشته شده و از نظر وجود سلولهاي سرطاني زير ميكروسكوپ بررسي گردد. اگر ضايعات سرطان سلول سنگفرشي در مراحل اوليه كشف شوند، معمولاً به روش جراحي قابل درمان هستند. گاهي اشعه درماني به جاي جراحي به كار مي‌رود. اگر ضايعات بزرگ متعددي وجود داشته يا سرطان به بافتهاي زيرين انتشار پيدا كرده باشد ممكن است انجام شيمي درماني هم ضرورت پيدا كند.

پيش آگهي بيماري

در صورت كشف بيماري در مراحل اوليه، حدود 9 نفر از هر 10 فرد مبتلا به سرطان سلول سنگفرشي به طور موفقيت‌آميزي درمان مي‌شوند، به ويژه ضايعات روي صورت، به درمان بخوبي پاسخ مي‌دهند. اگر ضايعه دير تشخيص داده شود، موفقيت درمان بستگي به ميزان انتشار سرطان دارد. بعضي ضايعات ممكن است عود كنند، به ويژه در مورد ضايعات بزرگتر، بنابراين پزشك به شما توصيه خواهد نمود كه به طور دوره‌اي بررسي شويد



منوی پایگاه
Skip Navigation Links
 
 
                      

    صفحه اول   درباره پایگاه   راهنما   نقشه پایگاه  تماس با پایگاه
Copyright  © 2002-2008 Iran Electronic Medical Services